نکات خرید مطب برای پزشکان عمومی

  دکتر لینک | نکات خرید مطب برای پزشکان عمومی

خرید مطب شخصی شاید نهایت آرزوی همه پزشکان نباشد اما مرحله‌ای از روند شغلی است که آنها را به استقلال کاری می‌رساند تا دیگر سایه رییس یا کارفرما را بالای سر خود حس نکنند. احتمالا به همین دلیل است که بیشتر پزشکان جوان برای راه‌اندازی مطبشان روزشماری می‌کنند، غافل از اینکه راه‌اندازی مطب همیشه به معنای برخورداری از درآمد مناسب و استقلال مالی در آینده دور یا نزدیک نیست

 تاسیس مطب می‌تواند برای یک پزشک، که بدون در نظر گرفتن ریز نکته‌ها و بدیهیات، اقدام به تاسیس مطب کرده است، یک شکست اقتصادی تمام‌عیار باشد. آنچه در پی می‌آید، مجموعه نکاتی است که مخصوصا پزشکان جوان و عمومی برای خرید یا اجاره مطب باید مورد توجه قراردهند.

1)اصولا مطب نخرید!

شاید در نگاه اول این پیشنهاد چندان منطقی به نظر نرسد، آن هم در آستانه مطلبی که قرار است راهنمای شما برای انتخاب درست مکان یک مطب باشد اما شرایط اقتصادی کنونی جامعه به‌گونه‌ای است که ممکن است صرف سرمایه برای خرید مطب و تجهیز آن درحالی‌که می‌توان همین سرمایه را در محل مناسب‌تری سرمایه‌گذاری کرد! مخصوصا در سال‌های اخیر که امکان گرفتن وام‌های کم‌بهره برای خرید مطب وجود ندارد و نهایت لطفی که از طرف یک موسسه مالی ممکن است شامل حال یک پزشک شود، برخورداری از وام برای تجهیز مطب، بدون نیاز به سند ملکی است.

2)در معرض دید و در دسترس باشد:

مراجعه‌کنندگان به مطب پزشکان عمومی تنوع زیادی دارند و از نوزاد یک ماهه تا یک بیمار کهنسال را شامل می‌شوند. این بیماران بدون معرفی یا ارجاع به مطب یک پزشک عمومی پا می‌گذارند و معمولا انگیزه خاصی برای انتخاب مطب ندارند. به همین دلیل مطب‌هایی که بیشتر در معرض دید و دسترس باشند، اقبال بیشتری برای جذب بیمار دارند. طبقات همکف و بدون پله، مخصوصا در مجاورت معابر برای مطب پزشکان عمومی مناسب‌ترند زیرا تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان به آنها را زنان باردار یا بچه‌دار و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند که امکان پیمودن راه زیاد و بالاآمدن از پله را ندارند. این نکته شامل حال متخصصان قلب و ارتوپدی هم می‌شود. جالب اینکه برخلاف این اصل، طبقات فوقانی ساختمان به دلیل آرامش بیشتر برای متخصصان روان‌پزشکی و پوست، مناسب‌تر است.

3)مطب فعال و باسابقه را انتخاب کنید:

سابقه و اعتبار همکاران قدیمی‌تر می‌تواند برگ برنده‌ای برای پزشکان جوان‌ باشد. خرید یا اجاره مطب فعال و با سابقه می‌تواند مراجعه حجم مشخصی از بیماران قدیمی و آشنا به محل مطب را برای شما تضمین کند.

4) فاصله مطب تا داروخانه و مراکز پاراکلینیک کوتاه باشد:

نزدیک‌بودن مطب به داروخانه و مراکز عرضه خدمات پاراکلینیک از قبیل آزمایشگاه و رادیولوژی و واقع‌شدن مطب در ساختمان پزشکان یا درمانگاهی که همکارانی از قبیل دندان‌پزشک، پرستار و ماما در آنجا مشغول کار هستند، می‌تواند در افزایش تعداد بیماران مراجعه‌کننده بسیار تاثیرگذار باشد زیرا بسیاری از بیماران ‌ترجیح می‌دهند تمام خدمات درمانی لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و‌ ترجیحا در یک محل دریافت کنند.

5)اصل فاصله تا مطب بعدی را رعایت کنید:

عاقلانه است که محل مطب را در منطقه یا خیابانی انتخاب کنید که پیش از شما همکار دیگری با خدمات و تخصص مشابه حضور نداشته باشد. بر مبنای اصل تنازع بقا، مطب‌های قدیمی‌تر شانس موفقیت و ادامه حیات بیشتری نسبت به مطب‌های تاز‌ه‌تاسیس دارند.

در نظر گرفتن‌ تراکم جمعیت منطقه و رعایت اصل فاصله تا ساختمان پزشکان یا درمانگاه‌های فعال در منطقه، به عنوان یک رقیب کاری، باعث می‌شود بتوانید بیماران خود را ساده‌تر جذب کنید. با توجه به اینکه قسمتی از درآمد پزشکان به‌خصوص در مناطق محروم و پایین‌شهر، از طریق عرضه خدمات پرستاری و انجام تزریقات آمپول و سرم تامین می‌شود، پزشکان ‌ترجیح می‌دهند به‌جای مجاورت با یک درمانگاه، واحد تزریقات را در مطب خود دایر کنند. هرچند ممکن است این اقدام خلاف قوانین سازمان باشد.

6)از‌ افتتاح مطب در مناطق تراکم پزشکان دوری کنید:

برخی از خیابان‌ها از قدیم‌الایام به عنوان محل اجتماع مطب پزشکان باسابقه و متخصص معروف بوده است. خیابان‌های پیرامون بیمارستان دولتی در شهرستان‌ها و خیابان‌هایی مانند وزرا یا مطهری در تهران از این جمله‌اند. این خیابان‌ها معمولا چنان از پزشکان قدیمی و متخصص اشباع شده‌اند که شانسی برای موفقیت مطب تازه‌تاسیس باقی نمی‌گذارند.

7)مناطق پایین‌شهر و پرجمعیت را انتخاب کنید:

بسیاری از پزشکان و دندان‌پزشکان عمومی، مناطق و محله‌های پایین و میانه‌شهر را برای آغاز مطب‌داری مناسب‌تر می‌دانند.‌ تراکم بالای جمعیت، وجود چند کودک و فرد کهنسال در هر خانواده، بهداشت پایین و فقر غذایی افراد، دلیلی برای شیوع بیشتر بیماری در این مناطق است که طبعا می‌تواند شانس موفقیت یک مطب را در کوتاه زمان تضمین کند. درحالی که طبقات بالاتر جامعه، کمتر به بیماری‌های همه‌گیر مبتلا می‌شوند و معمولا حضور در مطب پزشکان متخصص یا پزشک خانوادگی خود را به مراجعه به پزشکان عمومی و مطب‌های تازه‌تاسیس ‌ترجیح می‌دهند.

8)مطب به محل کار شما نزدیک باشد:

در صورتی که در یک مرکز دولتی یا بیمارستان مشغول به خدمت هستید، نزدیک‌بودن مطب شخصی به محل کار شما می‌تواند راهکار مناسبی برای ارجاع بیمار باشد. ضمن اینکه نشانی مطب باید تا حد امکان کوتاه و سرراست باشد تا به‌سادگی در ذهن بیماران بماند.

9)قرارداد چند ساله ببندید:

اگر به فکر اجاره مطب افتاده‌اید، سعی کنید قرارداد اجاره شما چند ساله باشد تا فرصت جا افتادن در منطقه و بهره‌برداری از مطب را داشته باشید و بابت تمدید سالیانه قرارداد و مبلغ اجاره دچار مشکل نشوید.

10)فضای فیزیکی مناسبی در نظر بگیرید:

مطب پزشکان عمومی در ساعت‌های پیش از ظهر و عصر حداکثر مراجعه را دارد. از آنجا که معمولا بسیاری از مراجعه‌کنندگان به این مطب‌ها مبتلا به بیماری‌های واگیردار و عفونی هستند که از طریق ذرات معلق در هوا انتقال می‌یابند، لازم است مطب فضای فیزیکی لازم و نسبت به تعداد مراجعان، یک سالن انتظار نسبتا وسیع و سیستم تهویه گرما- سرمای مناسب داشته باشد. امکانات دیگری مانند سرویس بهداشتی، تعداد کافی صندلی یا نیمکت و دکوراسیون و آرایش مناسب از دیگر ملزومات یک مطب است.

جهت دریافت مقالات مرتبط دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

بیماران خود را شگفت‌زده کنید

بازاریابی ایمیلی در مطب های کوچک را چرا و چگونه پیاده کنیم؟

ضرورت وب‌سایت حرفه ای برای پزشک

سه مرحله اساسی و ضروری برای جذب بیمار از اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*