تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

  دکتر لینک | تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

تا به حال شده از یک بیمار خوشتان نیاید ولی دلیل آن را ندانید؟ همیشه دلیل اینکه از کسی خوشمان نمی‌آید این نیست که فرد مورد نظر در حق ما بدی کرده و یا از عمد کاری علیه‌مان انجام داده که باعث شده ما از او خوشمان نیاید. برخی اوقات یک سری اتفاقات ناراحت‌کننده بسیار کوچک معیار ارزیابی ما از اشخاص می‌شود. به ویژه افرادی که قبلاً شناختی نسبت به آن‌ها نداشته‌ایم و برای اولین بار با آن‌ها مواجه می‌شویم. متخصصان روانشناسی این تأثیر را First Impression و یا تأثیر اولیه می‌نامند.

نکته بسیار مهم این است که وقتی شما شخصی را برای اولین بار می‌بینید نکات مثبت و منفی بسیار ریزی که از او می‌بینید معیار ارزیابی و قضاوت شما از آن فرد خواهد شد و این اثر آن‌قدر قوی است که یک تأثیر بلندمدت از آن شخص بر ذهن شما بر جای خواهد گذاشت و پس از آن معیار قضاوت شما در مورد آن شخص تنها زمانی تغییر می‌کند که در یک بازه زمانی طولانی خلاف باوری که نسبت به او دارید بارها و بارها به شما ثابت شود.

فرض کنید که یک بیمار برای اولین بار می‌خواهد به مطب شما مراجعه کند. اگر تأثیر اولیه شما بر روی بیمارتان خوب نباشد او قضاوت بدی در ذهن خود نسبت به شما خواهد داشت. مهم نیست که قضاوت او درست است یا خیر! اتفاقی که می‌افتد این است که او دیگر به مطب شما مراجعه نخواهد کرد و شما دیگر فرصتی نخواهید داشت که ذهنیت او را تغییر دهید.

از زمانی که یک بیمار می‌خواهد برای اولین بار به مطب شما مراجعه کند تا زمانی که او قصد ترک مطب شما را دارد با شرایط مختلفی مواجه می‌شود. رعایت کردن اصول زیر به شما کمک می‌کند که تأثیر بسیار خوبی در ذهن او داشته باشید:

آیا در تبلیغات خود در مجله‌ها، وب‌سایت، کارت ویزیت و بنر‌های تبلیغاتی نشانی خود را طوری عنوان کرده‌اید که بیماران به راحتی مطبتان را پیدا کنند؟ همیشه نیاز نیست که نشانی دقیق پستی را اعلام کنید. گاهی اوقات برخی محله‌ها و خیابان‌ها را اگر با نام قدیمی خود بگویید بسیار راحت‌تر پیدا می‌شوند. اگر در کنار مطب چیزی هست که به راحت پیدا شدن مطبتان کمک می‌کند مانند بانک، پارک و یا یک رستوران بزرگ، حتماً نام آن را در نشانی‌تان عنوان کنید. سردرگمی در پیدا کردن نشانی مطب، بیماران را کلافه می‌کند.

آیا وقتی بیماران وارد ساختمان پزشکان می‌شوند تابلوی راهنمایی در ورودی ساختمان نصب شده است که نشان دهد مطب شما در کدام طبقه و چه واحدی هست. همچنین به هنگام خرید یا اجاره مطب، اگر مطب شما در طبقات بالایی هست بهتر است ساختمان مجهز به آسانسور باشد. معمولاً بیماران وضعیت جسمانی مناسبی ندارند و بالا رفتن از پله‌ها برایشان بسیار دشوار است. یکی از فاجعه‌ترین اتفاقاتی که دیده‌ام این است که یک متخصص ارتوپدی که اکثر بیمارانش با مشکلات حرکتی مواجه‌اند، مطبش در طبقات بالایی ساختمانی است که مجهز به آسانسور نیست.

آیا وقتی بیماران وارد مطب می‌شوند تهویه هوا مناسب است. یکی از ناخوشایندترین اتفاقات برای بیماران این است که در یک هوای نامطبوع منتظر شوند تا زمان ملاقاتشان با پزشک فرابرسد.

آیا منشی شما با لبخند پذیرای بیماران است؟ آیا به هنگام ورود بیماران به آن‌ها خوشامد می‌گوید؟ آیا تماس چشمی مناسبی با بیماران دارد یا درحالی‌که چشمش به صفحه مانیتور یا دفترش دوخته‌شده با بیماران صحبت می‌کند؟

آیا صندلی و مبل‌های سالن انتظار کثیف و پاره‌اند؟ وضعیت تمیزی سرویس بهداشتی چطور است؟

آیا طوری به بیماران وقت می‌دهید که کمترین زمان ممکن در مطب انتظار بکشند یا مجبورند چند ساعت منتظر شوند تا نوبتشان برسد؟

آیا به بیماران خود حریم خصوصی می‌دهید؟ یکی از بدترین اتفاقاتی که در برخی مطب‌ها دیده‌ام این است که پزشک چند بیمار را همزمان به اتاق معاینه فرامی‌خواند و نوبتی آن‌ها را ویزیت می‌کند. بیماران پزشکان را محرم مشکلات خود می‌دانند و برایشان بسیار ناراحت کننده است که در حضور افراد غریبه مشکلات جسمانی خود را برای پزشک بازگو کنند.

آیا بیماران پس از پایان ویزیت کاملاً مطلع می‌شوند که چه اقدامی را بایستی انجام دهند؟ اگر قرار است به آزمایشگاه، داروخانه و یا جای خاصی بروند آیا نشانی آن محل و ساعات کاری مرکز مورد نظر به خوبی به بیماران ارائه می‌شود؟

آیا اگر بیماران بیش از حد معطل شوند از آن‌ها عذرخواهی می‌شود؟

آیا به بیماران اجازه داده می‌شود که به طور کامل مشکلاتشان را بازگو کنند و یا به علت شلوغی مطب ویزیت‌ها خیلی سریع انجام می‌شوند؟

آیا به هنگام ورود بیمار به اتاق پزشک به او لبخند می‌زنید و احوال‌پرسی گرمی با او دارید؟

آیا به هنگام خروج بیمار از مطب از طرف منشی از او سؤال می‌شود که آیا نیاز به تاکسی تلفنی دارد تا در صورت نیاز تماس تلفنی برای او انجام شود؟

آیا به هنگام خروج بیماران منشی مطب برای او آرزوی سلامتی می‌کند؟

رعایت این نکات می‌تواند تجربه‌ای بسیار دلپذیر از شما و محیط مطبتان بر ذهن بیمارانی که برای اولین بار به مطب شما می‌آیند بگذارد، همچنین با توجه به تجربیات خود می‌توانید ده‌ها نکته دیگر را که بر برجای گذاری حسی خوب بر روی بیماران تأثیر دارند را اجرا نمایید. مطمئناً نتیجه شگفت‌انگیز خواهد بود. نکته جالب این است که انجام خیلی از این اقدامات حتی هزینه برای شما نخواهد داشت ولی در عوض طوری باعث وفادار سازی بیمارانتان می‌شود که در درازمدت باعث یک درآمدزایی قابل‌توجه و از آن مهم‌تر باعث افزایش محبوبیت شما نزد بیماران می‌شود.

برای اطلاع از سایر مقالات، دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط:

دشواری های رابطه پزشک و بیمار کدامند؟

چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)

آیا به مراجعه بعدی بیمار خود اهمیت می دهید؟

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*