سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

  دکتر لینک | سلامت الکترونیک چیست و چرا مهم است؟

آیا با سلامت الکترونیک آشنایی دارید؟ مهندسان سیستم‌های سلامت به‌دنبال کارایی و اثربخشی هرچه بیشتر منابع موجود در نظام سلامت هستند. کشورهای پیشرو متوجه شدند که نظام سلامت یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید ناخالص داخلی آنها است و برای اینکه بتوانند از منابع موجودشان بهترین استفاده را ببرند، ناچار به تغییر نگرش خود نسبت به سلامت، بیمار و بیمارستان و … شدند.

در این راستا سلامت الکترونیک(e-Health) یک زمینه روبه‌رشد از تلاقى انفورماتیک، پزشکى، بهداشت عمومى و تجارت است که از طریق اینترنت و تکنولوژى‌هاى مرتبط با آن ارتقا و تکامل مى‌یابد. سلامت الکترونیک را نه‌تنها به‌عنوان یک توسعه فنى بلکه به‌عنوان حالتى روحى، طرز تفکر و یک حرکت عمومى جهانى مى‌توان توصیف کرد.

حوزه‌های مختلف سلامت الکترونیک

حوزه‌های مختلف سلامت الکترونیک

۱. توانمندسازی بیمار و پزشک

مردم جوامعى که اطلاعات صحیح و کافى را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، کمتر دچار بیمارى می‌شوند و درصورت ابتلا به بیمارى نیز مى دانند که در چه زمانى به چه متخصصى رجوع کنند. بدین ترتیب از مراجعه‌هاى مکرر آنها به مراکز غیرمرتبط جلوگیرى می‌شود، در نتیجه شاهد ترافیک‌هاى بیهوده در محیط‌هاى بهداشتى نخواهیم بود. افزون بر این، افراد بیمار مى‌توانند آموزش‌هاى موردنیاز خود را درمورد برخورد با بیمارى و عوارض آن از طریق شبکه‌هاى اطلاع‌رسانى دریافت کنند.

به واسطه برنامه‌های هوشمند پزشکی دکتر لینک، روند بیماری خود و دیگران را مدیریت و میزان سلامتی را اندازه گیری کنید.

۲. امکان تبادل اطلاعات میان مؤسسات بهداشتى

در این حوزه از سلامت الکترونیک، امکان تبادل اطلاعات و اسناد پزشکى میان مؤسسات بهداشتى و درمانى فراهم خواهد شد؛ به‌نحوى که همواره از آخرین تغییرات دارویى، نسخه‌هاى درمانى، آموزش‌هاى پرستارى و مراقبتى و دیگر اطلاعات موردنیاز آگاه شوند. بانک‌هاى اطلاعاتى این مؤسسات همواره به‌روز است و از آخرین تجربیات همکاران خود در هر گوشه از جهان مى‌توانند استفاده کنند.

۳. اصول اخلاقى

سلامت الکترونیک الگوهاى نوین ارتباطى میان پزشک و بیمار و پزشک و پزشک را ایجاد خواهد کرد. چالش‌ها و تهدیدها تحولات و فرصت‌هاى جدیدى را از جنبه اخلاق به وجود مى‌آورد. از جمله این چالش‌ها بحث اخلاق پزشکى در درمان‌هاى آنلاین، محرمانه‌ماندن اطلاعات بیماران، محرمانه نگه‌داشتن مهارت‌هاى تخصصى پزشکان و نیز رضایت پزشک و بیمار در درمان است.

۴. کارایى

کارایی بالا با سلامت الکترونیک

ویژگی‌هایی همچون حافظه، سرعت در پردازش، تحلیل و توانایى انجام حجم زیادى از کارها به صورت همزمان باعث می‌شود که مدیریت خدمات بهداشتى و درمانى در راه توسعه، با استفاده از رایانه بتواند به پیشرفت‌هاى قابل‌ملاحظه‌اى برسد.

سیستم هوشمند مدیریت مطب دکتر لینک مأمور سازماندهی، امن سازی و در دسترس قرار دادن اطلاعات پزشکی و درمانی شما خواهد بود.

۵. آموزش آنلاین

در این بخش از سلامت الکترونیک متون آموزش پزشکى، آموزش سلامت، اطلاعات بهداشتى و درمانى و نیز اطلاعات پیشگیرى از وقوع بیمارى‌ها به‌صورت آنلاین و به‌شکل متن، صدا، تصویر و فیلم بر روى شبکه جهانى وب قرار مى‌گیرد تا همه کاربران به آن دسترسى داشته باشند. همچنین جدیدترین مسائل و یافته‌هاى پزشکى دنیا نیز بر روى شبکه جهانى قرار مى‌گیرد تا پزشکان و متخصصان با مراجعه به آن اطلاعات پزشکى و درمانى خود را به روز نگاه دارند.

۶. ارتباطى جدید

سلامت الکترونیک نوعى ارتباط جدید میان بیمار و پزشک برقرار خواهد کرد. ارتباطى تمام‌وقت و ۲۴ ساعته که در روزهاى غیرکارى و تعطیل نیز ادامه دارد. بیمار از طریق اینترنت مى‌تواند آخرین اطلاعات را درباره بیمارى خود به دست آورد و با آخرین و جدیدترین درمان‌ها آشنا شود.

افزون بر این، بیمار مى‌تواند علائم و نشانه‌هاى جدید را که خود مى‌بیند و دردهایى را که در بدن خود احساس مى‌کند، به‌صورت آنلاین در اختیار پزشک معالج خود قرار دهد و پزشک نیز به‌صورت آنلاین راهنمایى‌ خواهد کرد؛ بدون اینکه نیاز به حضور فیزیکى هر یک از دو طرف در مطب و یا بیمارستان باشد. همچنین در صورت حاد شدن مشکل، مریض مى‌تواند با ارسال درخواستى براى پزشک معالج خود، تقاضاى حضور فیزیکى ایشان را در منزل و یا محل کار خود بنماید.

بیشتر بخوانید: پزشکی از راه دور چیست؟

۷. گستره جغرافیایى

سلامت الکترونیک بدون محدودیت گستره جغرافیایی

در حوزه سلامت الکترونیک مراقبت‌هاى درمانى فراتر از مرزهاى قرارداد بشرى خواهد رفت. از این طریق پزشکان می‌توانند به آسانى مراقبت‌هاى پزشکى خود را به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت پیگیرى کنند. علاوه بر این، دسترسى بیماران به‌دلیل نبود حضور فیزیکى پزشک معالج، محدود نخواهد شد.

۸. افزایش کیفیت خدمات سلامت

به‌دلیل ثبت و نگهدارى اطلاعات پزشکان و مراکز بهداشتى در حافظه رایانه‌ها، مقایسه میان ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتى ـ درمانى راحت‌تر خواهد بود. زمانى که این مقایسه صورت مى‌گیرد، مشتریان به‌سوى مراکزى که خدمات با‌کیفیت‌ترى ارائه مى‌دهند، هدایت خواهند شد. این امر سبب ازدحام جمعیت در مراکز بهداشتى و لزوم نوبت‌دهى براى مراجعه، اعلام نتایج آزمایشگاهى و امکان بحث و بررسى راه‌هاى درمانى از طریق اینترنت را فراهم مى‌کند. به‌دلیل استقبال مردم از مراکز درمانى باکیفیت‌تر، دیگر مراکز نیز به‌سمت تعالى پیش خواهند رفت.

۹. مبتنى بر مدارک‌بودن

معالجات در محیط سلامت الکترونیک باید بر اساس مستندات صورت بگیرد؛ به این معنى که اگر براى بیمار روش درمانى خاصى پیشنهاد شود، این روش باید با یافته‌هاى علمى روز مطابقت داشته باشد.

۱۰. افزایش دسترسى به خدمات

افزایش دسترسی به خدمات با سلامت الکترونیک

استفاده از خدمات سلامت الکترونیک سبب خواهد شد که افراد خدمات سرویس‌هاى بهداشتى ـ درمانى موردنیاز خود را از ارائه‌دهندگان آن در هر نقطه‌ای از جهان دریافت کنند. این خدمات مى‌تواند شامل مشاوره‌هاى ساده و ابتدایى تا معالجات پیچیده‌ترى در بیمارى‌هاى مزمن باشد.

به این ترتیب فردى که تاکنون فقط امکان استفاده از خدمات بهداشتى را در شهر خود داشته است، اکنون توانایى استفاده از این خدمات را در هر کجاى دنیا دارد. دسترسى استفاده‌کنندگان به مراکز بهداشتى راحت‌تر شده است؛ بدین ترتیب امکان برقرارى عدالت فراهم خواهد شد.

جمع‌بندی سلامت الکترونیک

همان طور که در بالا گفتیم، سلامت الکترونیک نقش بسیار مهمی را در پیوستگی فعالیت‌های مرتبط به مراقبت‌، مدیریت و برنامه‌ریزی خدمات سلامت ایفا می‌کند.

تکنولوژی دکتر لینک با در اختیار قراردادن سیستم های هوشمند برای شما عزیزان، گامی در جهت پیشرفت نظام سلامت برداشته است. همچنین با ایجاد تکنولوژی مراقبت و درمان سمت بیمار دکتر یو این امکان در اختیار بیماران شما نیز قرار گرفته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در تماس باشید.

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*