4 راهکار برای کاهش زمان انتظار بیماران

  دکتر لینک | 4 راهکار برای کاهش زمان انتظار بیماران

یکی از موضوعات مهم در مدیریت کلینیک و مطب، مدیریت زمان انتظار و کاهش این زمان برای ملاقات پزشک است.

زمان انتظار از دید بیمار می‌تواند مأیوس‌کننده، آزاردهنده، زمان‌بر و هزینه‌بر ‌باشد. ولی می‌توان با راهکارهایی زمان انتظار بیماران در مطب یا کلینیک را کاهش داد.

1- ایجاد یک جدول زمانی مناسب برای کاهش زمان انتظار بیماران

زمانی که جدول زمانی بیماران را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنید، به عواملی که ممکن است باعث اختلال و شلوغی کلینیک شود، دقت بسیاری نمائید. به خصوص در شرایط حال حاضر که نباید تجمع زیادی در فضاهای سربسته به وجود آید. از طرف دیگر تعداد معاینه‌ها روزانه باید به گونه‌ای باشد که بتواند هزینه‌های کلینیک، حقوق پرسنل را پوشش داده و درصدی سود نیز باقی بماند.

در زمان برنامه‌ریزی به یاد داشته باشید که بیماران نباید بیش تر از 15 دقیقه برای ملاقات پزشک منتظر بمانند. البته خدمات درمانی غیرقابل پیش‌بینی هستند، و گاهی اوقات بیماران شما باید بیشتر از این مدت زمان منتظر بمانند قابل درک است.

نوع بیمارانی که معاینه می‌شوند بسته به تخصص پزشک، تشخیص بیماری و روندی که طی ویزیت انجام می شود می تواند بسیار متنوع باشد. این موضوع به این معنی است که مدت زمان متفاوتی باید به هر نوع مریض اختصاص داده شود.

2- مدیریت حضور بیماران در مطب

افرادی که دیر می رسند:

دلایل بسیاری مثل ترافیک وجود دارد که موجب می‌شود بعضی از بیماران دیر برسند، و در مقابل این امکان هم وجود دارد که برخی از بیماران زودتر از موعد برسند، در این مواقع برای اینکه از شلوغی کلینیک خود جلوگیری کنید، اجازه دهید بیمارانی که در مطب یا کلینیک حضور دارند نوبت خود را با افرادی که دیر آمده‌اند عوض کنند و نوبت بیمارانی که با تاخیر آمده‌اند را با انتهای روز منتقل کنید تا آنها هم این را شانس را داشته باشند که توسط پزشک ویزیت شوند

افرادی که نمی آیند:

راه برای جلوگیری از ایجاد مشکل در چنین شرایطی وجود دارد:

  • تماس برای یادآوری نوبت 24-48 ساعت قبل از زمان ویزیت
  • یک راه دیگر برای کاهش حضور نیافتن بیمار، استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین است. با این کار خود بیماران می توانند نوبت خود را سازماندهی کرده یا تغییر دهند. این کار عدم مراجعه بیمار در زمان نوبت خود را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

افراد بدون نوبت:

بررسی کنید چه زمان‌هایی بیشتر میزان حضور بیماران بدون نوبت قبلی است و به منظور جلوگیری از شلوغی کلینیک، تدابیری بیاندیشید.

3- اطلاعات کافی در اختیار بیماران قرار دهید.

از هر روش آسان و کارآمدی استفاده کنید تا مطمئن شوید بیمارتان اطلاع کامل از روند درمانی و مراقبت هایی که لازم است رعایت کند را دارد. به این منظور می توان یک بروشور شامل اطلاعات اولیه‌ در مورد تخصص شما، کلینیک، بیماری که برای آن به شما مراجعه کرده است در اختیار آنها قرار دهید.
با این روش بیماران به یک سری اطلاعات پایه دسترسی خواهد داشت. در ضمن اگر پرسنل کلینیک از یک سری اطلاعات اولیه مطلع باشند می‌توانند بیماران را راهنمایی کرده و از ویزیت‌های متعدد بیماران در مطب جلوگیری کنند.

4- کلینیک را به سیستم نوبت‌دهی آنلاین مجهز کنید.

یکی از دلایل شلوغی مطب و کلینیک، حضور فیزیکی افراد برای گرفتن نوبت از پزشک موردنظر است. در صورتی که بیماران بتوانند در ساعاتی غیر از ساعات کاری مطب یا کلینیک اقدام به رزرو نوبت کنند، سیستم نوبت‌دهی این مزیت را دارند که بیماران می‌تواند  به دلخواه خود می‌تواند در بین روزها و ساعات خالی یک روز و یک ساعت مشخص را انتخاب کند. 

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدواریم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

چطور پرسنل جدید احساس بهتری در کلینیک ما خواهند داشت؟

چطور بر استرس پرسنل در محیط کلینیک غلبه کنیم؟

یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*