فرمول 5 مرحله‌ای استخدام پرسنل کلینیک

  دکتر لینک | فرمول 5 مرحله‌ای استخدام پرسنل کلینیک

بهترین روش برای استخدام پرسنل، این است که مدیریت کلینیک فرآیند استخدام پرسنل را در چند مرحله انجام دهد. یک مصاحبه کوتاه با متقاضی، شخصیت و رفتار فرد را برای شما مشخص نمی‌کند. برای استخدام پرسنل کلینیک‌تان بهتر است از یک روش 5 مرحله‌ای جهت استخدام استفاده کیند.

1. مطالعه رزومه یا تماس تلفنی

در اولین گام استخدام، افراد نامناسب را رد کنید؛ قبل از اینکه به کلینیک یا مطب شما بیایند! شاید افرادی برایتان رزومه می‌فرستند یا تلفنی تماس می‌گیرند. چند معیار برای مثال 5 یا 6 معیار مشخص برای استخدام تعریف کنید و اگر کسی این معیارها را نداشت، وقت خودتان و متقاضی را برای مصاحبه حضوری تلف نکنید؛

مثلا محل سکونت فرد می‌تواند یکی از معیارها باشد. اگر فاصله خانه‌اش با کلینیک شما زیاد است، خب این احتمال وجود دارد که برخی مواقع دیر برسد یا رفت‌وآمد سخت باشد که نتیجتا بر کیفیت کارش تاثیر خواهد گذاشت.

یا برای مثال دیگر محدودیت سنی می‌تواند یکی از معیارها باشد. یا لحن و نحوه صحبت کردن متقاضی، برای مثال افرادی که در اولین تماس با لحنی نامناسب و طلبکارانه صحبت می‌کنند را حتما رد کنید چرا که چنین فردی بعدها با بیمارانان هم همین‌طور صحبت خواهد کرد.

البته این‌ها فقط مثال هستند و شما می‌توانید معیارهای دیگری برای استخدام تعیین کنید.

2. سوالات کتبی

در گام بعد، قبل از اینکه متقاضی وارد اتاق شما بشود، از او بخواهید تا فرم استخدام را تکمیل کند.

پاسخگویی کتبی به چند سوال قبل از مصاحبه شفاهی، هم در وقت صرفه‌جویی می‌کند، هم اطلاعات و گفته‌های وی در جایی ثبت می‌گردد و بر طبق این فرم، شما می‌‌توانید سوالات دقیق‌تری بپرسید. و مهم‌تر از همه یک آشنایی اولیه از متقاضی کسب می‌کنید.

در فرم استخدام می‌توانید مواردی مثل اطلاعات کلی متقاضی مانند اطلاعات هویتی، اطلاعات تماس، محل سکونت و… را بگنجانید. برداشت خودش از میزان تخصصی که دارد را هم متوجه می‌شوید. مثلا در فرم استخدام، میزان تسلط بر زبان انگلیسی را می‌پرسیم. کسانی که می‌نویسند «عالی»، توقع ندارند که در مصاحبه شفاهی کتابی دستشان بدهیم و از آن‌ها بخواهیم بخوانند و ترجمه کنند. خوب است قبل از طرح سوالات شفاهی بدانیم شخص توانایی‌های خودش را چقدر می‌داند تا با سوالات مناسب درستی آن را ارزیابی کنیم.

مواردی هم وجود دارند که شاید احساس کنیم کمکی به استخدام نمی‌کند، مثل علاقه‌مندی‌های شخصی؛ ولی همین مورد کمک زیادی به شناخت متقاضی می‌کند.

دو نفر را تصور کنید که اولی اوقات فراغت را با بازی‌های کامپیوتری جنگی و دومی با نقاشی می‌گذراند. آیا می‌توانید حدس بزنید کدام زودتر عصبانی می‌شود؟ یا کدام‌یک صبورتر است؟ البته که همیشه نمی‌توان این‌طور قضاوت کرد؛ ولی حداقل یک ایده اولیه کسب می‌کنیم تا با سوالات بیشتر ببینیم درست حدس زده‌ایم یا خیر.

3. مصاحبه شفاهی

بعد از اینکه متقاضی فرم استخدام را پر کرد، برای مصاحبه شفاهی به اتاق شما می‌آید.

با بررسی فرم کتبی، سوالات را شروع کنید. درباره مطالبی که در فرم کتبی برایتان کاملا واضح نیست، سوالات بیشتری بپرسید. با دقت به رفتار شخص توجه کنید تا ببینید حاضرید سال‌ها با چنین فردی کار کنید یا خیر.

هیچ‌گاه سوالاتی فرضی درباره آینده نپرسید، چون هیچ کمکی به شما نمی‌کند. متقاضی سعی می‌کند پاسخ‌هایی بدهد که مطابق میل مدیر باشد. مثلا اگر بپرسید: «آیا با بیماران مودبانه و با عطوفت رفتار خواهید کرد؟» پاسخی که می‌شنوید این است: «بله حتما».

پس چطور متوجه شویم متقاضی واقعا چه شخصیتی دارد. آیا خوش رفتار است یا خیر؟ فقط یک راه وجود دارد: شناخت الگوهای رفتاری.

برای شناخت الگوهای رفتاری باید تمام سوالات را درباره گذشته شخص بپرسیم؛ مثلا برای فهمیدن اینکه آیا متقاضی با بیماران به خوبی رفتار می‌کند یا خیر، می‌توانید بپرسید: «آیا در محل کار سابق با بیماران مشاجره خاصی داشته یا خیر؟» شخص اگر بگوید افراد مراجعه‌کننده، پزشک یا مدیریت کلینیک قبلی بسیار بداخلاق بودند و بطور مداوم با بیماران، پزشک یا مدیریت کلینیک مشاجره داشته است، این احتمال وجود دارد که خود شخص نیز پرخاشگر، بدرفتار و لجوج بوده است.

مهم‌ترین سوال در مصاحبه شفاهی که کمک می‌کند شخصیت متقاضی را بشناسیم، دلیل ترک کارهای قبلی‌اش است. اگر دلیل ترک کارهای قبلی متقاضی این است که همکاران باعث ناراحتی‌اش می‌شدند، احتمالا خودش شخص زودرنجی است و مشکل از همکاران نبوده است. الگوهای رفتاری شخص خیلی مهم است. اگر شخصی در دو سال 8 بار محل کارش را تغییر داده، احتمالش خیلی کم است که سال‌ها در کلینیک شما کار کند.

4. مصاحبه حضوری دوم

افرادی که در جلسه حضوری خوب به نظر می‌رسند را مشخص کنید. در همان جلسه به آن‌ها بگویید که چند روز بعد با افراد برتر مصاحبه دیگری خواهیم داشت. اگر شما انتخاب شدید با شما تماس خواهیم گرفت تا برای مصاحبه دوم تشریف بیاورید.

سپس در روز دیگری با تمام افراد پذیرفته‌شده در مصاحبه اول، مجددا مصاحبه کنید. بهتر است همه آن‌ها در یک زمان به دفتر شما بیایند تا همگی ببیند تنها متقاضی خودشان نیستند. وقتی متقاضی احساس می‌کند در شرایط رقابتی قرار گرفته، شاید رفتارش عوض شود.

در جلسه دوم که باید باز هم با هرکدام از آن‌ها جداگانه برگزار می‌کنید، می‌توانید همان سوالات جلسه اول را تکرار کنید! اگر متقاضی دفعه قبل دروغ گفته باشد، شاید یادش نباشد که چه گفته و این بار به همان سوالات پاسخ‌های دیگری بدهد!

اگر در جلسه دوم باز احساس می‌کنید فرد مناسب را پیدا کرده‌اید، درباره جزئیات بیشتری مثل کارهایی که شخص باید در کلینیک شما انجام بدهد، ساعات کاری، شرایط گرفتن مرخصی، میزان حقوق و… صحبت کنید. اگر در همه موارد به توافق رسیدید به او بگویید اگر قرار شد با شما همکاری کنیم، تا فردا تماس خواهیم گرفت. سپس از او بخواهید قبل از ترک محل کارتان، با سایر پرسنل کلینیک آشنا شود.

5. نظر کارمندان فعلی درباره متقاضی

یکی از همکاران را مسئول کنید تا متقاضی را به تک‌تک کارکنان معرفی کند. البته از قبل با همکاران هماهنگ کنید که در همین برخورد کوتاه، متقاضی را ارزیابی کنند و نظرشان را به شما بگویند. اگر نظر همه همکاران درباره متقاضی استخدام مثبت بود، در استخدامش شک نکنید و در اولین فرصت، همکاری با او را آغاز کنید؛ در غیر این‌صورت شاید لازم باشد بررسی بیشتری انجام بدهید.

اگر فرایند استخدام شما مطابق این 5 مرحله پیش برود، پس از مدتی کسب‌وکار شما شامل کارکنانی ارزشمند خواهد بود که با هم به‌خوبی همکاری می‌کنند و کارها را پیش می‌برند.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید. و اگر قصد راه‌اندازی کلینیک درمانی دارید، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گرفته شده باشد. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک  نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

هفت موضوع کلیدی برای تاسیس یک کلینیک درمانی

ارتقاء مهارت‌های پزشکی راهی برای جذب بیمار

چطور بر استرس پرسنل در محیط کلینیک غلبه کنیم؟

یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*