هفت موضوع کلیدی برای تاسیس یک کلینیک درمانی

  دکتر لینک | هفت موضوع کلیدی برای تاسیس یک کلینیک درمانی

اگر قصد تاسیس یک کلینیک درمانی را دارید، باید قبل از هر اقدامی برای چالش ها و مسائل پیش رو به طور کامل برنامه ریزی کنید. چرا که اگر بدون بررسی تمام جوانب اقدام به راه اندازی کلینیک نمائید هر چند بازه زمانی تاسیس کلینیک کوتاهتر خواهد بود اما باید انتظار مواجه شدن با مشکلات زیادی را داشته باشید.

کلینیک به چه مکانی گفته می شود؟

کلینیک به موسسه ای اطلاق می شود که به طور شبانه روزی بیماران سرپایی را برای درمان پذیرفته و در مواقع ضروری افراد نیازمند کمک های ویژه را حداکثر تا 24 ساعت تحت نظر قرار می دهد. در ضمن در صورت عدم بهبودی بیمار، با بیمارستان هماهنگی های لازم را برای اعزام بیمار به بیمارستان را انجام می دهد.

تاسیس درمانگاه دارای شرایط خاصی است که باعث محدودیت هایی برای متقاضیان می گردد.

افراد متقاضی تاسیس کلینیک باید علاوه بر دارا بودن شرایط تاسیس کلینیک، شرایط ساختمانی ، تجهیزاتی و پرسنلی کلینیک را نیز مدنظر داشته باشند.تا در صورت تایید کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی، امکان دریافت پروانه تاسیس کلینیک و درمانگاه را داشته باشند 

1- مقدمات راه اندازی

پیش از اینکه اقدام به جذب سرمایه برای راه اندازی کلینیک کنید، باید یک طرح کسب و کار مناسب همراه با پلن بازاریابی و برندینگ را آماده نمایید. در واقع پیش از هر چیز باید تعیین کنید که به کدام سمت و سو میخواهید بروید و به چه هدفی نائل شوید.

قبل از اقدام به اخذ مجوزها و پروانه های لازم یک برآورد از مسیر پیش رو داشته باشید. و پس از اخذ مجوز باید طرح کسب و کار و برندینگ خود را پایه ریزی کنید.

2- دریافت مجوز

اثبات صلاحیت پروسه ای است که سازمان های درمانی و گاها خدمات بیمه ای قبل از اینکه به پزشک اجازه تاسیس یک کلینیک درمانی یا حتی معالجه یک بیمار در بیمارستان را بدهند، مستندات تحصیلات، سوابق کاری، مجوز ها، پروانه نظام پزشکی، سابقه شکایت از طرف بیماران یا معالجه غلط و…… را جمع آوری کرده و ارزیابی می کنند.

شرایط تاسیس کلینیک پزشکی به چه کسانی داده می شود؟

اجازه تاسیس کلینیک به کلیه افراد حقیقی یا حقوقی که صلاحیت آنان به تایید کمیسیون رسیده باشد با رعایت شرایط و ضوابط زیر داده می شود:

الف- اجازه تأسیس مراکز و مؤسسات پزشکی خصوصی فقط به نام کسانی که دارای مدرک دکتری در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و یا یکی از‌رشته‌های تخصصی گروه پزشکی باشند توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌گردد و به مؤسس یا مؤسسان بیش از یک پروانه تأسیس داده‌نخواهد شد.

ب- صلاحیت مؤسس یا مؤسسین و همچنین مسئول فنی بایستی به تأیید کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی ذیربط برسد.

ج-اعتبار ، تمدید یا لغو موافقت اصولی از تاریخ صدور حداکثر به مدت 2 سال بوده و پس از آن در صورت عدم راه اندازی درمانگاه ، لغو می شود .

3-استخدام پرسنل کلینیک

فرایند استخدام پرسنل بهتر است یک تا دو ماه پیش از شروع فعالیت کلینیک انجام شود. همچنین مدیریت کلینیک می‌تواند فرایند راه‌اندازی بخش‌های مختلف را به نوبت انجام دهد و به این ترتیب نیروهای هر بخش را به ترتیب استخدام کرد و آموزش داد.

شرایط استخدام پرسنل کلینیک

الف) کلینیک ملزم است دو نفر واجد شرایط را به عنوان مسئول فنی و سایر پرسنل اعم از پزشک، پیراپزشک و سایر افراد واجد شرایط را معرفی کند.

ب) لازم است حداقل نیمی از کادر پزشکی و پیراپزشکی کلینیک باید از میان دانش آموختگان گروه پزشکی که در هیچ ارگان دولتی و خصوصی مشغول به کار نیستند به عنوان پرسنل برای تمام نوبت ها معرفی شوند.

ج) مسئولین پذیرش و بایگانی باید از بین افراد جویای کار ( کارشناسی یا کاردانی ) مدارک پزشکی انتخاب و معرفی شوند .

د) مسئولین پذیرش و بایگانی باید از بین افراد جویای کار ( کارشناسی یا کاردانی ) مدارک پزشکی انتخاب و معرفی شوند .

ن) استخدام پزشکان متخصص معمولا به صورت پاره‌وقت خواهد بود، در حالی که پزشکان عمومی، پرستاران و دیگر پرسنل بخش درمان و اداری به صورت تمام وقت باید استخدام شوند. 

و) پزشکانی که در درمانگاه فعالیت می نمایند ( مسئول فنی و پزشک همکار ) در همان نوبت کاری نمی توانند در مرکز دیگری فعالیت داشته باشند . ( حداکثر با دو موسسه درمانی امکان همکاری دارند ) .

 ه) مسئولین فنی درمانگاه می توانند جزو موسسین درمانگاه نیز باشند و عکس این موضوع نیز در صورت احراز شرایط لازم بلامانع است .

 ی) مسئولین فنی باید در تمامی ساعات شیفت کاری خود در درمانگاه حاضر باشند

نکته : فرایند مصاحبه و استخدام این تعداد پرسنل بی‌شک زمانبر خواهد بود. بهترین استراتژی این است که در گام نخست، مدیر داخلی و مسئول فنی درمانگاه توسط هیئت موسس و تیم مشاور برندینگ، انتخاب شوند و سپس با همکاری این افراد، استخدام دیگر پرسنل انجام شود.

نیروهای اداری درمانگاه یا کلینیک

  • مدیریت کلینیک

  • اداری و مالی: ۲ نفر

  • نیروهای پذیرش: ۳ تا ۴ نفر

  • خدمات و نگهبانی: ۳ تا ۴ نفر

  • دیگر نیروها (بسته به نیاز مارکتینگ یا مدیریتی؛ مانند نیروی کال سنتر و یا فضای مجازی)

نیروهای درمانی و پزشکی درمانگاه یا کلینیک

  • مسئول فنی درمانگاه (پزشک عمومی): سرپرست کلیه بخش‌ها

  • پزشک عمومی تمام وقت: ۳ نفر

  • جراح عمومی پاره وقت: ۱ تا ۲ نفر

  • پزشک متخصص پاره وقت: ۴ تا ۸ نفر

  • مدیرفنی رادیولوژی و آزمایشگاه: ۲ نفر

  • تکنسین آزمایشگاه و رادیولوژی: ۴ نفر

  • تکنسین بینایی و شنوایی سنجی: ۲ نفر

  • پرستار: ۲ نفر

  • بهیار و کمک بهیار: ۴ تا ۶ نفر

  • مسئول بهداشت: ۱ نفر

 4-آموزش پرسنل کلینیک

برای شروع به کار کلینیک، باید فرآیند پذیرش و ارائه خدمات درمانی را برای کلینیک تعیین شود. برای این مورد از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی یک سری استاندار مشخص تدوین شده است. برای مثال شرح وظائف مسئول فنی کلینیک کاملا طبق این استاندارد مشخص است.

اما مواردی وجود دارد که با فرآیند پذیرش و ارتباط با بیمار مرتبط می باشد. که می توانید این موارد را براساس مدل و برنامه برندینگ خود شخصی سازی نمائید. همچنین پیام و وعده برند شما باید به تمامی پرسنل اداری و کادر درمانی منتقل گردد تا در فعالیت های خود براساس وعده برند فعالیت کرده و با بیماران ارتباط داشته باشند.

5- برنامه ها و سیاست های مالی

سیاست های مالی در تاسیس یک کلینیک درمانی شامل جنبه های گوناگونی مانند روش های پرداخت، لیست حقوق، بودجه بندی، اجرا و کنترل های داخلی است. بدون سیاست داخلی، ثبات اقتصادی کل کلینیک به خطر می افتد و چالش‌های فراوانی را فرا روی مدیریت کلینیک قرار می‌دهد. برنامه سیاست های مالی در تداوم سلامت اقتصادی یک کلینیک ضروری است.

6- نرم افزارهای مورد نیاز اداره کلینیک

انتخاب یک نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک، با توجه به نیازهای کلینیک، برای موفقیت های بلند مدت مورد نیاز است. به این دلیل که مدیریت کلینیک نیاز به یکپارچه سازی اطلاعات دارد تا بتواند امورمالی، انبارداری، تعداد مراجعین، پرداخت های بیمه ای، اقلام مصرفی و … را به طور یکجا و به صورت گزارش دریافت کند، چنین نرم افزاری بسیار لازم است.

نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک تشکیل شده از بخش‌های متفاوتی است که تمامی امور یک مرکز درمانی را پوشش می‌دهد. امور مربوط به تشکیل پرونده، نوبت‌دهی، صدور قبض و بسیاری امکانات دیگر در نرم افزار مدیریت درمانگاه امور مربوط به بیماران را در بخش‌های مختلف تسریع کرده و تسهیل می‌نماید و در جهت مدیریت کلینیک کارایی بسیاری دارد

7-بازاریابی و تبلیغات

برای آگاه کردن بازار هدف بالقوه از آغاز به کار کسب و کار خود تبلیغات را شروع کنید. با ساده‌ترین و خلاقانه‌ترین روش‌ها شروع کنید. برای تبلیغات خود برنامه‌ای تهیه کنید. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. تبلیغات از طریق ارسال ایمیل به بازار هدف بالقوه راهی هدف‌مند و البته همراه با صرف کمی هزینه خواهد بود. 

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید. و اگر قصد راه‌اندازی کلینیک درمانی دارید، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گرفته شده باشد. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک  نیاز به راهنمایی دارید، می‌تونید با مشاوران ما در مجموعه دکتر لینک تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان.

مقالات مرتبط:

ارتقاء مهارت‌های پزشکی راهی برای جذب بیمار

چطور بر استرس پرسنل در محیط کلینیک غلبه کنیم؟

یک کلینیک دندانپزشکی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*