اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

  دکتر لینک | اهمیت طرح کسب‌وکار برای مرکز درمانی

هیچکس تا امروز برنامه‌ ای برای چاق‌ شدن، شکست خوردن یا احمق بودن ننوشته است؛ زیرا این چیزها وقتی اتفاق می‌‌ افتد که شما برنامه‌ نداشته باشید!

استیو جابز

بنا به گفته استیو حابز، داشتن طرح و برنامه برای پیشرفت در هر کاری لازم است. بدون برنامه رو به جلو رفتن هرگز کمکی به داشتن موفقیت چشم گیر در هیچ زمینه ای نمی کند.

با همه این اوصاف آیا شما برای کلینیک یا مطب خود طرح کسب و کار دارید یا نه؟ یا هدف از نوشتن طرح کسب و کار را می‌دانید؟ فکر می‌کنید داشتن طرح کسب و کار برایتان ضرورتی دارد؟ یک طرح کسب و کار کاربردی به چه صورت است؟ در این مقاله به بررسی پایه و اساسی برای نوشتن یک طرح کسب و کار مفید و کارآمد برای مراکز درمانی می پردازیم.

طرح کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب و کار یا Business Plan نوشته و توضیحی‌ست درباره آینده مرکز درمانی. در واقع طرح کسب و کار (Business Plan)، سندی‌ست درباره کارهایی که در کلینیک یا مطب انجام خواهید داد و این که چگونه آن‌ها را انجام خواهید داد.

۲ فایده مهم طرح کسب و کار برای مرکز درمانی

  • جذب سرمایه گذار:اگر به دنبال سرمایه‌گذار برای تامین اعتبار برای مرکز درمانی هستید، با کمک طرح کسب‌وکار می‌توانید اهداف و چشم‌اندازهایی که برای مرکز درمانی دارید را به خوبی به سرمایه‌گذاران ارائه کنید.
  • گم نکردن مسیرمان: همچنین طرح کسب و کار در هنگام استخدام پرسنل، معامله با تامین کنندگان و به طورکلی مدیریت کلینیک و مطب مفید است.

آن چه که در طرح کسب و کار خواهیم داشت!

به بیان ساده، طرح کسب و کار شامل این موارد می‌باشد:

  • اهداف مرکز درمانی

  • استراتژی‌هایی که برای رسیدن به اهداف مذکور دارید.

  • شناسایی مشکلات احتمالی پیش روی کلینیک یا مطب

  • راه‌های حل این مشکلات

  • چارت سازمانی مرکز درمانی (شامل عناوین پست‌ها و وظایف هر کدامشان)

  • میزان سرمایه مورد نیاز برای تامین مالی مرکز درمانی و مدل تامین اعتبار

  • شرح فعالیت‌ها و خدمات

  • شیوه کسب درآمد

برای نوشتن طرح کسب‌وکار مرکز درمانی، از کجا شروع کنیم؟

1-تحقیق بازار 

اولین گام برای نوشتن بیزینس پلن، این است که شما جایگاه فعلی مرکز درمانی خود را مشخص کنید. اینکه شما چه سهمی از بازار درمان برای مثال جراحی‌های زیبایی را در شهر خود در اختیار دارید. رقبا و همکاران شما چه جایگاه و چه سهمی از این بازار را در اختیار دارند.

برای شروع تحقیقات بازار، می‌توانید از تحلیل SWOT استفاده کنید. یعنی نقاط قوت، ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسید. با این روش پی‌ می‌برید کدام خدمات درمانی که توسط شما ارائه می‌شود بهتر عمل خواهد کرد یا روی کدام بخش از بازار بهتر می‌توانید تمرکز کنید.

نقاط قوت ونقاط قوت را عوامل داخلی مرکز درمانی در‌نظر بگیرید که قابلیت کنترل آنها را دارید. و فرصت‌ها و تهدیدها همان عوامل خارجی هستند که از کنترل شما خارج هستند، اما می‌توانید از آنها برای رسیدن به اهداف مرکز درمانی بهره ببرید. نقاط قوت همان مزیت‌های رقابتی کلینیک شما هستند که می‌توانند به‌صورت مزیت در قیمت‌گذاری یا تمایز با سایرین یا تمرکز بر مخاطب هدف باشند.

2-تعریف پرسونای بیمار

پرسونای بیمار یعنی اینکه ویژگی‌های جنسیتی،سنی، مالی، جغرافیایی یا حتی تحصیلات بیمار کلینیک خود را مشخص کنید. زمانی که شما بدانید مخاطب هدفتان چه کسی است، و قرار است به چه قشری خدمت درمانی ارائه کنید، از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی برای جذب بیمار تا دکوراسیون داخلی کلینیک و فرآیندهای ارتباطی خود را بر اساس پرسونای بیمار تنظیم خواهید کرد.

برای دستیابی به پرسونای بیماران می‌توانید با بیمار فعلی یا بیماران احتمالی آینده مصاحبه کنید. یا از یک پرسشنامه آنلاین در فضای مجازی استفاده کنید.

3-تحلیل رقبا

اگر خدماتی ارائه می‌دهید که سایر همکاران نیز این خدمات را ارائه می‌دهند، پس باید مزیت‌های قدرتمندی برای خود داشته باشید تا بتوانید از آنها پیشی بگیرید. اما استراتژی بهتر، استراتژی اقیانوس آبی است، یعنی خدماتی را ارائه دهید که همکاران کمتری در ان زمینه فعالیت می‌کنند. برای اینها لازم است که دیگر مراکز درمانی و کلینیک‌ها را بررسی کنید و وضعیت و خدمات آنها را تحلیل نمائید.

مواردی که باید درباره رقبا مورد بررسی قرار گیرند:

  • خدمات درمانی که ارائه می‌دهند.

  • هزینه هر خدمت درمانی

  • شیوه‌های تبلیغات و جذب بیمار

  • فعالیت رقبا در شبکه‌های اجتماعی

  • نقاط ضعف و قوت رقبا

  • شباهت ها و تفاوت‌ خدمات درمانی رقبا با شما

  • دکوراسیون داخلی کلینیک رقبا

  • چارت سازمانی و پرسنل در خدمت کلینیک رقبا

4-برنامه ریزی برای کلینیک

بر اساس اهدافی که برای کلینیک درمانی خود درنظر گرفته‌اید باید شروع به برنامه ریزی کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • ارزش‌ها، چشم‌اندازها و ماموریت مرکز درمانی

  • تعداد پرسنل مرکز درمانی و نقش هر یک از آنها

  • مشخص نمودن فرآیندهای مانند مدیریت کلینیک، پذیرش، خرید تجهیزات و اقلام مصرفی

  • شیوه جذب بیمار از جمله فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات پزشکی، شبکه‌سازی و ارجاع همکاران

  • سرمایه‌گذاری و بودجه بندی

5- برای امور مالی برنامه‌ریزی کنید.

در شروع یک کسب وکار کوچک به مقداری سرمایه اولیه و همچنین توانایی پوشش هزینه های جاری قبل از رسیدن به سوددهی ضروری است.
در ابتدا باید به پیش‌بینی همه هزینه‌هایی که برای شروع یک کسب وکار ضروری است بپردازید و سپس آن ها را جمع بزنید که شامل: پروانه فعالیت و مجوزها، تجهیزات، هزینه‌های قانونی، بیمه، برندینگ، تحقیقات بازار، فهرست دارایی ها، رویدادهای افتتاحیه، اجاره ملک و… می باشد. همچنین می بایست برای حداقل 12 ماه کار، هزینه‌های اجاره، خدمات رفاهی، بازاریابی و تبلیغات، تدارکات،حقوق کارکنان، حقوق خود و… را نیز پیش بینی کنید.
ترکیب همه این اعداد، سرمایه اولیه مورد نیاز شماست.

6- آموزش پرسنل

در کنار جذب پرسنل به آموزش و تربیت نیروی موردنیاز توجه کنید. یک ترکیب از پرسنل باتجربه و پرسنل تازه‌کار، مستعد امکان داشتن یک مجموعه منعطف را خواهد داد.

7-جذب بیمار

در این گام باید روش‌های جذب بیمار را با جزئیات پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنید. باید در نظر بگیرید از چه روش‌های بازاریابی و تبلیغات می‌خواهید چه میزان بیمار جدید را جذب کنید.

نتایجی که در فاز تحقیق بازار، تحلیل رقبا و تعریف پرسونای بیمار بدست‌آورده‌اید به شما کمک می‌کند که بتوانید مشخص کنید از کدام کانال‌های ارتباطی یا شبکه‌های اجتماعی قادر خواهید بیماران را جذب کنید.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما کمک کنه، بتوانید یک بیزینس پلن برای مرکز درمانی خود تهیه کنید. لطفا نظر خود را درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک  خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

ویژگی‌های لازم یک کلینیک زیبائی

crm پزشکی

پنج نکته برای افزایش کیفیت کار پرسنل کلینیک

به پرسنل کلینیک ثابت کنید به آنها اهمیت می‌دهید

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*